جمعه 02 آذر 1403
EN

خبرگزاری

22 دکتر موسوی از تحولات گسترده در روند عملیات اعزام زائران ایرانی به عتبات گزارش می دهد.

16852
3

اشاره: روزهای پایانی سال 91 و همچنین دو هفته نخست سال 92 نویدبخش تحولات گسترده در حوزه عملیات اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات و دستیابی به شاخص هایی جدیدی  در عرصه امور زیارتی بود..حوزه امورعتبات سال ها بدلیل سایه انداختن نگاه یک سویه بر فعالیت های اجرایی مغفول مانده بود ،اما با استقرار مدیریت جدید در سازمان حج و زیارت حوزه زیارت عتبات عالیات بشدت مورد توجه قرار گرفت و شاخص ها و دستاوردهای جدیدی در این بخش عاید کشورمان شده است بطوریکه در ایام نوروز (سه هفته) با برنامه ریزی های انجام شده و بسیج امکانات 105 هزار مشتاق زیارت کربلای معلی ،نجف اشرف ،کاظمین و سامراء به عراقاعزام شدند. این امر در نوع خود و درمقایسه با سال های گذشته کم نظیر بود.همچنین رفع مشکلات امنیتی و گشایش راه زیارت بارگاه ملکوتی عسکریین (ع) در سامراء گام بزرگ دیگری است که زنجیره موفقیت ها را تکمیل نمود.در همین راستا و برای اطلاع از حجم فعالیت ها و خدمات ارائه شده در این بخش ،توضیحات جناب حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی مشاور محترم رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت مهم و قابل توجه می باشد.که بشرح ذیل تقدیم می گردد.

آقای دکتر موسوی بااشاره به حجم گسترده اقدامات انجام شده از سوی این سازمان ،برای بهبود کیفیت خدمترسانی به زائران عتبات در سال 91،شمه ای از فعالیت های صورت گرفته را به تفکیک شهرها و نقاط زیارتی عراق برای مردم و افکار عمومی برشمرد ودر مقدمه گفت:در ابتداجا دارد از زحمات و تلاش های شبانه روزی همکاران عزیزم در حوزه امورعتبات ،شرکت شمساو ستاد نوروزی سازمان حج و زیارت مستقر در نمایندگی سازمان درعراق تقدیر و تشکر نمایم و آغاز سال نو را به آنان و خانواده های محترمشان تبریک وشادباش بگویم که علیرغم تعطیلات نوروزی و لزوم حضور در کانون گرم خانواده ،خدمت به زائران و عاشقان اهل بیت و ائمه اطهار (ع) را ترجیح دادند و توانستند بشکل بسیار مطلوبی این خدمات را تقدیم زائران کنند..

وی در همین زمینه افزود: در مجموع برای تسهیل امور زائران توانستیم تسهیلات خوبی را فراهم و ارائه نماییم که از جمله آنها: ایجاد بستر و ظرفیت های لازم جهت اعزام کلیه متقاضیان تشرفبه زیارت عتبات عالیات است بطوریکه از آغاز سال 91 تاکنون حدود یک میلیون نفر بویژه در روزهای پایانی سال 91 و آغازسال 92 (در قالب سفرهای نوروزی) به کشور عراق اعزام شدند.ما امسال افزایش سه برابری ظرفیت اعزام در ایام نوروزی داشته ایم .کاهش قابلتوجه هزینه سفر تقریبا تا 50 دلار (در سفرهای هوایی 10% و در سفرهای زمینی 15% ازکل هزینه ها صرفه جویی شده است.)، ایجاد تسهیلات بیشتر برای افزایش آمار زائران،ورود شرکت های مجری استان ها در حوزه اعزام بیشتر زائران در کنار شرکت شمساو همسان سازی برنامه‌ها و تقویم اجرایی شمسا با رویکرد و مطالبات استان‌ها تا خودرأساً نسبت به جذب و ساماندهی زائران حسینی اقدام نمایند.،راه اندازی و فعالیت سامانه فهداک در زمینه به روز رسانی داده ها و نظارت بیشتر بر کارکرد مراکز رفاهی و اسکان زائرین ایرانی در عراق و یکپارچه سازی سیستم اطلاعات مربوط به حوزه امورعتبات،تاسیس و راه اندازی  دفترنمایندگی ثابت شرکت شمسا در فرودگاههای بغداد نجف در راستای تسهیل امور زائران و کاهشتشریفات اداری ،اخذ مجوزهای قانونی لازم از وزارت گردشگری (السیاحة) عراق وسایردستگاههای مربوطه جهت تسطیح، آسفالت و حصار کشی پارکینگ‌های کوفه و سهله ،مذاکره با بخش خصوصی عراق ( مالک پارکینگ الامان کربلا) در راستای  بهسازی و آسفالت حدود 1500 متر مربع ازمساحت کلی پارکینگ الامان ،تقویت ناوگان حمل و نقل مسافر و افزایش اتوبوس‌های باکیفیت درمسیر هتل های اسکان زائران تا بارگاه مقدس امام حسین (ع) در کربلا با هدف جلوگیری از تردد پیاده شهروندان ایرانی ، بهسازی محوطه جنب حرم حضرت سید محمد(ع)در شهربلد با هدف احداث پارکینگ ویژه توقف اتوبوس‌های حامل زوار ایرانی ،

آقای دکتر موسوی سپس اظهار داشت: در زمینه تامین وعده های غذایی زائران ایرانی در عراق نیز به موازات سایر خدماترفاهی دستاورهای خوبی داشتیم که از جمله آن :استفاده از گوشت گرم به جای گوشت منجمد و وارداتی درآشپزخانه‌های مرکزی ، تسریع در عملیات توزیع غذای روزانه به زائران در محل هتل ها با استفاده از خودرو‌های ویژه بجای چرخ دستی های سابق ،الزام مدیران هتل های طرف قرارداد به نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته باامکان ضبط تصاویر در راستای حفظ امنیت زائران و نظارت بیشتر بر کارکرد بخش خدماتی هتل ها،الزام کلیه هتل‌ها به خریداری و نصب وسایل اطفای حریق ،الزام کلیه هتل‌هادر خصوص تبدیل پنکه‌های سقفی به اسپیلت (دارای گرمایش و سرمایش) ،فراهم ساختن زمینه دسترسی به اینترنت رایگان در لابی هتل‌های درجه الف و ب ،برگزاری کلاس‌های آموزشی هتلداری برای کارگران و مدیران داخلی هتل‌های طرف قرارداد، الزام هتل‌ها درجهت  ساخت رمپ (سطح شیب‌دار) برای سهولت تردد ویلچر جانبازان و افراد مسن و معلول حرکتی ،نصبتلفن داخلی در کلیه اتاق‌های هتل‌ها ،تولید نرم افزارهای جامع تحت وب شمسا جهت سهولت دسترسی تمامی کاربران و واحدها به شبکه جامع خدمات الکترونیک.

 رییس سازمان حج و زیارت پیرامون اقدامات انجام شده برای رفاه زائران ایرانی در نجف اشرف گفت :درشهر نجف نیز توانستیم از رهگذر تعامل همه جانبه و مستمر با مقامات مسئول محلی و شرکت‌های مجری عراقی به منظور بالابردن کیفیت خدمات به کلیه زوار وبکارگیری توانمندی ها و ظرفیت های شرکت شمسا اقداماتی راانجام دهیم :تشکیل جلسات روزانه با مدیران راهنما در راستای اطلاع‌رسانی،هماهنگی ورفع نارسایی‌ها و روزآمدکردن خدمات رسانی ،ایجاد شناسنامه برای کلیه هتل‌های تحت پوشش ،ارزیابی و سنجش مستمر خدمات شرکت‌های متولی جابجایی زائران در بخش های نقل برون‌شهری، درون‌شهری و زیارت های دوره ،پیگیری امور پارکینگ مسجد سهله شامل حصارکشی،و ساماندهی امور عمومی آن و الزام تمام اتوبوس‌ها برای ورود به پارکینگ ،راه‌اندازی ایستگاه باب القبله وایستگاه صافی صفا جهت انتقال زائران به حرم شریف علوی ،ارزیابی عملکرد شرکت هایعراقی و برخورد با متخلفین اعم از شرکت‌های نقل یا رانندگان ،

حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی در ادامه افزود : در کربلای معلی نیز باتلاش شبانه روزی همکاران ما فرایند خدمات رسانی به زائران ایرانی نیز دستخوش تغییرو تحول گردیده که از جمله آن می توان به مواردی مانند جایگزینی مینی‌بوس‌ها مجهزدر مسیر عتبات امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) تا هتل های محل استقرار زائرانو حذف گاری دستی از چرخه جابجایی زائران در مسیر پارکینگ به هتل و بالعکس ،بدونتردید این وضع درشان و متناسب با منزلت زائران ایرانی نبود،استفاده از وانت برایحمل بار و اثاثیه زائران بجای گاری دستی‌ها ،تجهیز پارکینگ الخضراء با قابلیت پذیرش حدود 70 دستگاه اتوبوس ،بهره‌برداری از پارکینگ تعلیب (در حومه شهر کربلا)بویژه در  مناسبت‌هایینظیر عاشورا، اربعین،عرفه و 15شعبان با هدف کاهش ازدحام و مشقت زائران خصوصا افراد مسن و زنان  .. اشاره کرد.

مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت بازگشایی مسیر سامراء به روی مشتاقان و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ازرهگذر پیگیری های مستمر و نیز گفتگوهای مدیریت سازمان با مسئولان عراقی و فراهم شدن زمینه اعزام زائران ایرانی به کاظمین از مورخ 21 اسفند سال 91 را از جمله موفقیت های سازمان در مرحله جدید دانست و افزود: مدت ها پیش بدلیل مشکلات امنیتی وبرای حفظ جان زئران ایرانی و نبود بستر آرام ،زیارت مراقد عسکریین (ع) در برنامه زائران ایرانی نبود اما با تلاش های انجام شده و همکاری دولت عراق از رهگذرمذاکرات متعدد و تعامل سازنده توانستیم در مرحله جدید این امکان را برای زائران عتبات فراهم نماییم البته علاوه بر اقدامات کلان فوق در زمینه رفاه زائران نیز اقداماتی انجام شده که عبارتنداز موارد ذیل :

تلاش جهت اسکان اکثریت زائران ایرانی در کاظمین به جای هتل‌های بغداد با هدف کاهش مسافت تردد زائران و افزایش ضریب امنیتی آنان،آموزش کارکنان شاغل در هتل‌ها به منظور بهبود کیفیت خدمات ،راه‌اندازی سرویس‌های نقل درون ‌شهری جهت انتقال زائران از پارکینگ تا هتل و بالعکس ،تأمین آمبولانس رایگان از عتبه مقدسه کاظمین جهت انتقال بیماراناز هتل‌ها به بیمارستان یا درمانگاه دهوی ،حذف آشپزخانه‌های متفرقه(هتل‌های خودپخت)و تمرکزکل آمار در آشپزخانه‌ عتبه کاظمیه ،ایجاد آشپزخانه های مرکزی درشهرهای نجف و کربلا ، رستوران و سرویس‌های بهداشتی به تعداد مورد نیاز در پارکینگ سامرا (با80درصد پیشرفت) ،هماهنگی و ارتباط مستمر با مدیریت بخش ‌های مختلف فرودگاه بغداد با هدف تسهیل امر خروج و ورود کاروان‌های هوایی ،پذیرایی و تقدیم سرویس کامل وعده غذایی ناهار در تالار (مضیف) کاظمین به کاروان های هوایی پرواز بعد از ظهر ،پذیرایی از زائران هوایی در فرودگاه بغداد در صورت تأخیر بیش از 2ساعت ،حذف یک مرحله بازرسی از زائران ورودی به فرودگاه بغداد (پارکینگ عباس بن فرناس) فقط جهت کاروان‌های ایرانی دارای مجوز از شرکت شمسا هستند، تشکیل تیم هایی متشکل از افراد و مسئولان محلی در راستای تسهیل انجام تشریفات اداری مربوط به حوادث غیر مترقبه مانند فوت، تصادفات یا انفجار و .......

وی در بخشی از سخنان خود اضافه کرد :جهت ایاب و ذهاب  زائرانی که در هتل هایی دور از حرم های مطهرائمه قرار دارند به ترتیبب در نجف اشرف حدود 89% و در کربلای معلی 81% وسایط نقلیه مناسب اعم از مینی بوس و اتوبوس در مسیرهای ترددی بکار گرفته شده است.همچنین تامین امنیت زائران در طول سفر در قالب مرز تا مرز از جمله فعالیت های این سازمان درحوزه امور عتبات می باشند.

وی در پایان با سپاس مجدد از همه فعالان حوزه عتبات ،مدیریت و اعضای شرکت شمسا ،مدیران استانها و شرکت های کارگزاری گفت : البته مشکلاتی در کار هست و باید رفع شود ،بدانیم کارمان خالی از عیب و نقص نیست همت کنیم تا نکات سلبی را رفع نماییم .

برای این مقاله 3 نظر ثبت شده است

Hmelnitsky

پنجشنبه, 17 خرداد,1403 :: 12:20

Hi,
What a good article!
Is it okay I scrape it and share this with my community
subscribers?
My group is about Korean 한국야동
your interested, feel free to come to my group and have a look.

Thanks and Keep up the good work!

Whittingham

شنبه, 09 تیر,1403 :: 22:51

This write-up is extremely helpful for those handling credit report errors.

The comprehensive steps on resolving the erroneously marked as deceased
error with the credit bureau is meticulous and straightforward.
SEO keywords like “credit repair,” “fix credit report,” and “TransUnion errors” are seamlessly integrated, making
it highly informative and relevant.The use of SEO keywords such as “credit repair,” “fix credit report,”
and “TransUnion errors” enhances the article’s relevance and informativeness.The inclusion of SEO
keywords like “credit repair,” “fix credit report,” and “TransUnion errors” makes the information highly relevant and useful.

It’s comforting to know that clear actions are available and even legal remedies
if needed. Appreciate the share such a informative
and comprehensive piece!

Hamby

جمعه, 16 شهریور,1403 :: 08:21

It's truly very complex in this full of activity life to
listen news on Television, thus I only use
internet for that reason, and get the most up-to-date information.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت

آرشیو اخبار