منشور اخلاقی کارکنان مدیریت حج و زیارت استان سمنان
سازمان حج و زیارت موظف است متقاضیان سفرهای زیارتی را ساماندهی و اعزام و به امور رفاهی و فرهنگی آنان رسیدگی و از حقوقشان دفاع کند. بنابراین ارج نهادن به شان و منزلت مشتاقان زیارت اماکن متبرک را مهمترین وظیفه اخلاقی، قانونی و اداری می شمارد. بر این اساس اصول زیر سرلوحه فعالیت کارکنان این سازمان و مایه بهره وری بیشتر می باشد :
- پای بندی به عقاید و ارزشهای دینی و اخلاقی و صفات معنوی و عمل به آنها و در این راستا افتخار و نعمت شمردن خدمت به زائر .
- تلاش برای بهره گیری بیشتر از فضای سرشار از معنویت حاکم بر سفرهای مقدس زیارتی از طریق تولید فکر و اندیشه و بکارگیری نوع آوری و خلاقیت در جهت تنظیم و اشاعه برنامه های منسجم و مشخص فرهنگی به منظور تغییر رفتارهای جمعی و فردی زائران و کارگزاران دولتی و غیر دولتی.
- ارباب رجوع را سرمایه سازمانی تلقی کردن و برقراری ارتباط مناسب با مراجعین بر پایه صداقت و بی آلایشی و برخورداری از روحیه پاسخگویی و انتقادپذیری و استقبال از پیشنهادهای موثر و تعالی بخش و داشتن تحرک و دوری از هرگونه انفعال و رخوت.
- احترام به وقت و شخصیت و حقوق دیگران و پایبندی جدی نسبت به سلسله مراتب اداری و ضوابط و مقررات و تصمیمات تشکیلاتی.
- اعتقاد به نظام مشارکت و تفکر و کار جمعی و تذکر به همدیگر و همکاری با یکدیگر و ترویج فرهنگ تشکر از دیگران.
- بهره مندی از نشاط و انگیزه کاری و ایجاد محیطی مناسب و آراسته و در شان ارباب رجوع.
- شناسایی نیازها و انتظارات منطقی مردم و تلاش برای تحقق آن.
- اهمیت به نظرات سازنده و انتقادپذیری و شناخت نارسایی ها و نقاط ضعف برنامه ها و ارائه پیشنهاد در جهت رفع کاستی ها و بهبود روشها.
- نگهداری و استفاده مطلوب از اموال سازمان و عدم اسراف و تبذیر در همه حال.
- برقراری ارتباط شفاف و قابل فهم بین سازمان و مردم.