پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

حج تمتع

بیانیه مشترک بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در مورد حج تمتع 1399

بیانیه مشترک بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در مورد حج تمتع 1399
بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بیانیه ای مشترک در خصوص حج تمتع 1399صادر کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، متن کامل بیانیه مشترک بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
« وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» – 97 آل عمران
به اطلاع ملت عزیز و مشتاقان زیارت بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی و ائمه بقیع و زائرین ثبت نام شده حج تمتع سال 1399 می رساند که وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز دوشنبه مورخ 2/4/99 ، اعلام نمود که مناسک حج 1399 به‌صورت محدود و داخلی و بدون پذیرش حجاج سایر کشورها برگزار خواهد شد. از این‌رو ، عملاً اعزام حجاج ایرانی و سایر کشورها برای مناسک حج سال جاری به کشور عربستان منتفی ‌گردید .
همان‌گونه که در اطلاع ‌رسانی‌های قبلی اعلام شد ، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ، پس از حج سال قبل ، برنامه‌ریزی های لازم، تمهید و کلیه مقدمات اعزام زائران، اعم از : امور پزشکی ، آموزش و فرهنگی، اسکان ، تغذیه و تدارکات ، حمل‌ و نقل و ... را مطابق سال های قبل انجام داده اند. افزون بر این ، به سبب شیوع ویروس کرونا ، نشست‌های تخصصی متعددی را برای تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی جهت کلیه مراحل اجرایی حج با متولیان و متخصصان امر بهداشت و درمان برگزار نمود که نتیجه آن تدوین دستورالعمل های بهداشتی و اجرائی گردید. همچنین ، نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج با استفتاء از مراجع عظام تقلید ، نظرشان را جهت انجام مناسک حج در شرایط اضطراری شیوع بحران کرونا در مواقف و مشاعر دریافت نمودند .
با عنایت به اینکه حج یک فریضه الهی بوده و برابر آیه کریمه قرآن (حج 25) که می فرماید : « سَواءً العاكِفُ فيهِ وَالبادِ» تمامی مسلمانان در آن سهیم و دخیل هستند ؛ انتظار می‌رفت که دولت عربستان سعودی ، در تعاملی شایسته ، نقطه نظرات سایر کشورهای مسلمان را جویا می‌شد و از هم‌اندیشی و همراهی آن‌ها برای حل این مشکل که در حال حاضر بر کل جهان سایه افکنده است بهره می‌گرفت .
در هر صورت با توجه به عدم امکان برگزاری حج برای زائران ایرانی ، ضمن محفوظ ماندن نوبت و اولویت اعزام حجاج محترم ثبت نام شده، کلیه برنامه‌ریزی‌های حج نیز به سال بعد موکول می‌شود و ان شاءالله در اطلاعیه‌های بعدی جزئیات بیشتری از آن اعلام خواهد شد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل
وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آرشیو

آرشیو اخبار